Planul de afaceri este un instrument:
- util, pentru ca ne ajuta sa ne ghidam si sa pivotam afacerea astfel incat sa ne atingem obiectivele;
- necesar: pentru ca este obligatoriu atunci când dorim sa atragem fonduri europene sau când vrem sa solicitam finantare bancara.
Nu exista o structura rigida si/sau obligatorie a planului de afaceri, el putând sa aiba de la cateva pagini pana la o suta , in functie de scopul pentru care e realizat si de complexitatea afacerii.
Am elaborat multe planuri de afaceri si structura de baza care mi s-a parut cea mai potrivita este aceasta:
- Executive Summary
Descriere pe scurt a obiectului de activitate, obiectivelor si principalilor indicatori economico-financiari, astfel incat cel care il citeste sa isi faca o imagine de ansamblu asupra business-ului, potentialului si evolutiei acestuia.
2. Descrierea generala a firmei
Misiunea firmei – de ce exista firma si ce doreste sa faca
Viziunea firmei – unde vrea sa ajunga firma si cum
Obiectivele firmei – crestere cifra de afaceri, cota de piata, profit, numar angajati, fidelizare clienti etc.
Strategia – abordarea prin care isi va atinge obiectivele (nisa, preturi mici, gama extinsa etc.)
Actionarii
3. Descrierea serviciilor/produselor
Descrierea detaliata a serviciilor/produselor oferite
Gama, caracteristicile produselor/serviciilor, functionalitatile acestora, costurile
4. Analiza pietei
Publicul tinta (cui se adreseaza firma, segmentarea acestuia demografica, venituri etc.), ce nevoi au acestia
Eventual Analiza SWOT sau PEST
Trendurile pietei: marime, evolutia in ultimii ani, proiectiile pentru urmatorii ani
Concurenta: numele acestora, cota de piata, gama de produse etc.
Oportunitati de crestere pentru firma noastra
5. Strategia si Planul de Marketing
USP – Unique Selling Proposition – ce oferim noi unic astfel incat clientii sa ne aleaga? Cu ce suntem diferiti?
Strategia de produs – gama de produse pentru a ne diferentia de concurenta
Strategia de pret – cum vom stabili preturile pentru a ne atinge obiectivele
Strategia de promovare – ce canale de promovare vom utiliza si ce buget
Strategia de distributie – prin ce canale vom distribui produsele/serviciile (online, re-vanzatori, magazine proprii etc.)
Strategia de vanzari – vom utiliza forta proprie de vanzari sau distribuitori, cum vom organiza forta de vanzari
6. Managementul si organizarea afacerii
Care e structura de management
Organigrama si numarul de posturi
Politica de recrutare si training
7. Proiectii financiare
Indicatorii economico financiari (prognoza veniturilor, numarului de clienti, cifrei de afaceri, costurilor), investitiile, NPV-ul, IRR-ul pe o perioada de 5 ani
Cash-flow-ul
Finantarea (credite, fonduri europene,surse proprii, emitere de actiuni)
Spor la scris! Iar daca aveti nevoie de sfaturi sau ajutor, va astept sa ma contactati aici.