Planul de afaceri – ce contine?

Planul de afaceri este un instrument:

  • util, pentru ca ne ajuta sa ne ghidam si sa pivotam afacerea astfel incat sa ne atingem obiectivele;
  • necesar: pentru ca este obligatoriu atunci când dorim sa atragem fonduri europene sau când vrem sa solicitam finantare bancara.

Nu exista o structura rigida si/sau obligatorie a planului de afaceri, el putând sa aiba de la cateva pagini pana la o suta , in functie de scopul pentru care e realizat si de complexitatea afacerii.

Am elaborat multe planuri de afaceri si structura de baza care mi s-a parut cea mai potrivita este aceasta:

  1. Executive Summary

Descriere pe scurt a obiectului de activitate, obiectivelor si principalilor indicatori economico-financiari, astfel incat cel care il citeste sa isi faca o imagine de ansamblu asupra business-ului, potentialului si evolutiei acestuia.

2. Descrierea generala a firmei

Misiunea firmei – de ce exista firma si ce doreste sa faca

Viziunea firmei – unde vrea sa ajunga firma si cum

Obiectivele firmei – crestere cifra de afaceri, cota de piata, profit, numar angajati, fidelizare clienti etc.

Strategia – abordarea prin care isi va atinge obiectivele (nisa, preturi mici, gama extinsa etc.)

Actionarii

3. Descrierea serviciilor/produselor

Descrierea detaliata a serviciilor/produselor oferite

Gama, caracteristicile produselor/serviciilor, functionalitatile acestora, costurile

4. Analiza pietei

Publicul tinta (cui se adreseaza firma, segmentarea acestuia demografica, venituri etc.), ce nevoi au acestia

Eventual Analiza SWOT sau PEST

Trendurile pietei: marime, evolutia in ultimii ani, proiectiile pentru urmatorii ani

Concurenta: numele acestora, cota de piata, gama de produse etc.

Oportunitati de crestere pentru firma noastra

5. Strategia si Planul de Marketing

USP – Unique Selling Proposition – ce oferim noi unic astfel incat clientii sa ne aleaga? Cu ce suntem diferiti?

Strategia de produs – gama de produse pentru a ne diferentia de concurenta

Strategia de pret – cum vom stabili preturile pentru a ne atinge obiectivele

Strategia de promovare –  ce canale de promovare vom utiliza si ce buget

Strategia de distributie – prin ce canale vom distribui produsele/serviciile (online, re-vanzatori, magazine proprii etc.)

Strategia de vanzari – vom utiliza forta proprie de vanzari sau distribuitori, cum vom organiza forta de vanzari

6. Managementul si organizarea afacerii

Care e structura de management

Organigrama si numarul de posturi

Politica de recrutare si training

7. Proiectii financiare

Indicatorii economico financiari (prognoza veniturilor, numarului de clienti, cifrei de afaceri, costurilor), investitiile, NPV-ul, IRR-ul pe o perioada de 5 ani

Cash-flow-ul

Finantarea (credite, fonduri europene,surse proprii, emitere de actiuni)

 

Spor la scris! Iar daca aveti nevoie de sfaturi sau ajutor, va astept sa ma contactati aici.

 

 

 

 

 

 

Advertisement

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s